Min metod för snabb viktnedgång – Inledning

Jag hatar att vara på diet. Jag är mycket gladare vid kaloriöverskott än underskott. Jag vill därför få det avklarat så fort som möjligt. Detta innebär att jag alltid satsar på snabb viktnedgång. Snabb viktnedgång innebär kraftigt kaloriunderskott. Hur uppnår jag detta? Som alltid är det en funktion av (1) kalorier in minus (2) kalorier ut. Jag arbetar ofta med båda samtidigt. Kortfattat beskriver jag mitt upplägg nedan, men jag kommer utveckla båda två i senare inlägg.

(1) Särskilt initialt i en diet brukar jag kraftigt begränsa kaloriintaget. Jag äter endast några 100 kcal per dag, och jag försöker att endast äta en gång per dag. Jag ser vanligtvis även till att nolla, eller kraftigt reducera, kolhydraterna i kosten vid diet. Kolhydrater är ej essentiellt i födan, och genom att nolla kolhydraterna kan man göra sig kvitt blodsockerdalar, som ger upphov till extra hungerskänslor. Längre in i dieten höjer jag intaget lite grann för att se till att jag inte tappar skärpan. Jag behöver vara skarp på jobbet. Det primära tillskottet jag tar är mängder av koffein. Jag dricker dock inte kaffe, så hur jag får i mig detta får ni läsa i en senare post 😉

(2) Tung träning är svårt vid väldigt begränsad föda. Vad jag däremot hela tiden försöker göra är att promenera. Jag går till och från jobbet varje dag ( för tillfället innebär detta en promenad på ca 40 minuter från mitt hem i Vasastan till en klient på söder). Jag väljer också konsekvent trappor istället för hiss. Promenader är underskattat. Jag försöker även ta mig till gymmet då och då för lättare styrketräning.

Dag 1 och 2 är min plan att helt fasta. Dvs jag kommer inte äta några kalorier alls, utan endast en del dryck som i stort sett är utan kalorier. Återkom de närmaste dagarna för resultatet av detta och hur jag därefter fortsätter dieten.

Startvikt, statistik och bilder

Den viktigaste komponenten vid viktnedgång är motivationen. Ett verktyg för att hålla den på topp är att göra kontinuerlig uppföljning av vikt och mått, och även dela med sig av detta. Jag kommer därför regelbundet redovisa detta på bloggen. På detta sätt kommer jag vara ansvarig för mina mått inte bara gentemot mig själv, utan även gentemot mina läsare. Jag kommer i framtida inlägg hela tiden visa skillnaden från startvikten.

2015-02-01:
Vikt: 101,9 kg
Längd: 194 cm
Midjemått: 111 cm

_1000328

 

Gå ner i vikt

Hej!

Kul att du läser första inlägget på www.gåner.se! Syftet med denna blogg är initialt att ge dig som läsare en möjlighet att följa min viktnedgång. Med start 1 februari 2015  kommer jag här skriva inlägg som på olika sätt berör mina erfarenheter kring viktminskning, diet, träning och livsstil.

Initialt är min personliga målsättning är att gå ner ca 15 kg på 12 veckor. Jag kommer i senare inlägg mer i detalj beskriva vilket kost- och träningsupplägg jag använder mig av. Det kommer dock vara en kombination av att kraftigt reducera intaget av kalorier samtidigt som jag tar tag i träningen (i form av styrketräning och promenader).

Detta är inte första gången gången jag gör en kraftig viktminskning. Jag älskar att äta mat och jag går vanligtvis upp 1-2 kg per månad .För att inte vara ohälsosamt överviktigt gör jag då och då extrema och snabba viktnedgångar. Vissa kallar det jojo-bantning, jag kallar det livsnjutning.

Jag har p g a detta testat ett flertal metoder för viktminskning. Det som de alla har gemensamt, (oavsett om de heter VLCD, LCHF, 5:2, cambridge-dieten, raw food diet, Atkins diet, Viktväktarna osv) är att de alla fungerar så länge man följer respektive upplägg.

I grunden handlar viktnedgång om kalorier du stoppar i dig minus kalorier du gör dig av med. Ju större skillnad, desto större påverkan på vikten. I verkligheten handlar det dock främst om motivation. Det är tungt och jobbigt att ligga på kaloriunderskott, och ju större kaloriunderskottet är desto jobbigare blir det… Hur blir man då motiverad? Detta är individuellt, men jag hoppas med denna blogg kunna hjälpa både dig och mig med motivationen.

Nu kör vi!

Motivationsbild