Min metod för snabb viktnedgång – Inledning

Jag hatar att vara på diet. Jag är mycket gladare vid kaloriöverskott än underskott. Jag vill därför få det avklarat så fort som möjligt. Detta innebär att jag alltid satsar på snabb viktnedgång. Snabb viktnedgång innebär kraftigt kaloriunderskott. Hur uppnår jag detta? Som alltid är det en funktion av (1) kalorier in minus (2) kalorier ut. Jag arbetar ofta med båda samtidigt. Kortfattat beskriver jag mitt upplägg nedan, men jag kommer utveckla båda två i senare inlägg.

(1) Särskilt initialt i en diet brukar jag kraftigt begränsa kaloriintaget. Jag äter endast några 100 kcal per dag, och jag försöker att endast äta en gång per dag. Jag ser vanligtvis även till att nolla, eller kraftigt reducera, kolhydraterna i kosten vid diet. Kolhydrater är ej essentiellt i födan, och genom att nolla kolhydraterna kan man göra sig kvitt blodsockerdalar, som ger upphov till extra hungerskänslor. Längre in i dieten höjer jag intaget lite grann för att se till att jag inte tappar skärpan. Jag behöver vara skarp på jobbet. Det primära tillskottet jag tar är mängder av koffein. Jag dricker dock inte kaffe, så hur jag får i mig detta får ni läsa i en senare post 😉

(2) Tung träning är svårt vid väldigt begränsad föda. Vad jag däremot hela tiden försöker göra är att promenera. Jag går till och från jobbet varje dag ( för tillfället innebär detta en promenad på ca 40 minuter från mitt hem i Vasastan till en klient på söder). Jag väljer också konsekvent trappor istället för hiss. Promenader är underskattat. Jag försöker även ta mig till gymmet då och då för lättare styrketräning.

Dag 1 och 2 är min plan att helt fasta. Dvs jag kommer inte äta några kalorier alls, utan endast en del dryck som i stort sett är utan kalorier. Återkom de närmaste dagarna för resultatet av detta och hur jag därefter fortsätter dieten.

  1. No Comments